Kateterpatienter får hjälp genom samverkan mellan SvLc och hemsjukvården
Från och med den 18 januari kan SvLc, Sjukvårdens larmcentral i Västra Götalandsregionen, be hemsjukvården om assistansuppdrag på kateterpatienter. Det innebär att fler patienter kan få vård närmare sitt hem, onödiga transporter undviks, onödig belastning på akutsjukvården undviks och onödiga väntetider och onödigt lidande för patienten undviks.
Hjälp i hemmet istället för transport till akuten
När en patient med kateterproblem ringer 112 kopplas hen över till SvLc för bedömning och prioritering. Om SvLc gör bedömningen att patienten inte har akut behov av vård kan sjuksköterska inom hemsjukvården kontaktas för att fråga om de har möjlighet att åka hem till patienten och åtgärda problemet, även om patienten inte är inskriven i hemsjukvård. Liksom för övriga assistansuppdrag från andra vårdgivare gäller att sjuksköterskor inom hemsjukvården utför uppdrag om de har möjlighet, om den egna verksamheten inte tillåter tackar de nej till uppdraget och situationen får lösas på annat sätt.
Undviker onödiga väntetider och transporter
Tidigare har lösningen för dessa kateterpatienter varit att köras in med ambulans eller sjuktransport till akuten för att få sin problematik åtgärdad. Ibland kan väntetiderna vara långa både på transport från hemmet till akuten, väntetid på akuten och sedan väntetid för transport tillbaka hem igen.
Vinster både för patienter och i form av frigjorda resurser
Vinsterna med den här samverkan är alltså stora, i första hand för patienten som slipper onödigt lidande i form av transporter och väntetid men det frigör även utrymme och ökar kapaciteten i akutsjukvården.
I och med att patienten kan få hjälp direkt på plats i hemmet sparas såväl ambulanssjukvårdens som sjukhusets resurser och ger patienten en närmare vård.
Senast uppdaterad:
2022-01-19 16:50