Vad säger patienterna?

Forskaren Jenny Hallgren genomför djupintervjuer till en studie om Samverkande sjukvård. Ett urval av patienternas röster om samverkan:

Hur kändes det att få hjälp direkt så här genom att du ringde till 1177?

”Ja det var ju fantastiskt förstås. Det kändes väldigt bra att någon kom direkt och tittade på foten utan att jag behövde ge mig iväg.”

”Ja det är ju fantastiskt, att man kan få hjälp så här av en sköterska och inte behöva åka någonstans, och inte behöva åka in eller behöva ringa en efter en ambulans.”

”Ja, det kunde inte ha fungerat bättre. Att slippa ringa efter ambulans och att de kommer hit med hela utrustningen och allt. Det hade ju inte behövts, någon annan hade ju kanske behövt den ambulansen bättre än mig, men att nu kunna göra på det här sättet var ju fantastiskt.”

"Men då säger hon till mig att ”vänta lite så ska jag kontrollera om det finns något annat sätt att hjälpa dig på”, och jag förstod ju inte vad hon menade, men hon informerade mig om att hon skulle ringa några samtal, och sedan ringa tillbaka till mig. Och om det var så att hon inte ringde upp mig igen inom 10 minuter, så skulle jag ringa 1177 en gång till. Men hon ringde upp mig igen efter några minuter. Ja, och då sa hon att hon hade kollat upp med hemsjukvården att de kunde komma till mig inom en timma… och att de skulle hjälpa mig och se lite vad jag behövde hjälp med och så. Och jag trodde ju inte att det var sant, jag har ju ingen hemsjukvård och så skulle de komma till mig och hjälpa mig ändå. Och mycket riktigt, de kom efter bara 20 minuter och tog tag i allt här hemma… så jag kom till toaletten och ehh…allt skötte sig, och så kunde jag i lugn och ro kontakta sjukvården dagen efter… och höra om hjälp när det inte var så akut.”